• Linda Malmkvist

Så hur kan du lära dig Mindful Tapping? Det kommer du att få lära dig i denna text. Denna enkla, effektiva och fantastiska metod som har blivit min uppgift att sprida över världen.

Det som är det grundläggande i allt det arbete jag gör när jag och klienten jobbar med olika metoderna som finns inom konceptet, är upplevelsen i kroppen. Hur känns det i kroppen när du tänker på något? För enkelhetens skull kommer jag att ta en specifik händelse som exempel. Men man kan lika väl jobba med en allmän oro eller känsla man kanske har mer eller mindre hela tiden.

Om du har varit med något obehagligt, stort som smått, kan det räcka att du tänker på det för att få en reaktion i kroppen. Eftersom du känner obehag finns händelsen kvar i ditt nervsystem, hjärnan och kroppen. Du upplever denna reaktion därför att hjärnan tror att det ska hända igen. Det vi gör i Mindful Tapping är att vi lär hjärnan att det inte kommer att hända igen, lite förenklat, men det är det som sker när vi är vår upplevelse i kroppen. Det kanske trycker över bröstet, du har en klump i halsen eller magen, hjärtat bankar och du vill springa därifrån eller blir du iskall och kan inte röra dig.

MEN och det är här det magiska sker!

Vår hjärna som tror att det du tänker på ska hända igen kan lära om. Den kan lära sig att det har hänt, att du är ok men att det inte kommer att hända igen bara för att du tänker på det.

Det första vi gör i Mindful Tapping är att vi lär oss att knacka på punkter under tiden vi är i vår upplevelse i kroppen. Har man aldrig varit i sin kropp utan bara tryckt undan det som känns kan det kännas lite ovant att låta kroppen ”prata” och sitta med det som känns. Min erfarenhet är dock att det går mycket lättare än vad många klienter tror att det ska. Känner du att det kommer motstånd eller rädsla redan nu? Då jobbar vi med det. Det du gör är att du sitter med din upplevelse tex klumpen i magen samtidigt som du knackar på punkterna. Vår hjärna kan inte både vara i stressen som det blir när du tänker på din jobbiga händelse och få dessa lugnande signaler in i hjärnan. Det blir ”tillt” i hjärnan. Till slut kommer den att förstå att det jobbiga inte kommer att hända igen utan de lugnande signalerna kommer att ta över. När detta sker förändras minnet och blir neutralt.

Jag förstår att det kan låta konstigt men egentligen är det inte konstigare än när hjärnan lärde sig att det var farligt från början. Det är bara att vi inte noterar det utan den inlärningen sker automatiskt. Det blir självklart för oss och vi förstår inte att det är något hjärnan lärt sig en gång. Vi tror att vi ”bara är såna”.

På detta sätt kan man jobba igenom både stora trauman som incest och beroende eller sånt som kan upplevas lite mindre som att skjuta upp telefonsamtal eller att det är jobbigt att betala räkningar. Eller den allmänna oron du kanske upplever.

Nedan kan du läsa om hur du kan börja med Mindful Tapping som en daglig avslappning.

TAP OUT DAILY ™ Förstärkt meditationsövning För avkoppling och återhämtning i vardagen.

Sätt dig bekvämt tillrätta. Slut gärna ögonen och låt din uppmärksamhet gå inåt. Scanna av kroppen från topp till tå. Lägg märke till hur det känns i dig just nu. Lägg märke till andningen, muskelspänningar, kroppsförnimmelser, tankar, känslor, stressnivå. Känn efter om det är något speciellt som pockar på din uppmärksamhet. Oavsett vad du märker, låt det få vara en del av din upplevelse just nu och tillåt dig själv att vara med det.

Börja sedan knacka, eller tappa, som vi säger. Följ tapping-schemat nedan. Ta lite tid till att finna och beröra varje punkt. Du kan knacka lätt med ett eller två fingrar på varje punkt. Det går även bra att gnugga på punkten, om det känns bättre så. Ibland känner man att en viss punkt är speciellt skön att knacka på. Då går det jättebra att bli kvar där så länge du vill.

Följ nyfiket vad som sker i dig under tiden du knackar. Lägg märke till hur förnimmelserna, tankarna, och känslorna förändras. Ibland lägger något sig till ro medan annat gör sig påmint. Stanna hela tiden kvar med det som är just nu och följ det, samtidigt som du knackar vidare.

Fortsätt tapping i 10-15 minuter beroende på hur mycket tid du har, eller hur lång tid du behöver för att känna dig lugn inombords. Avsluta gärna med att ta några djupa andetag och öppna sedan ögonen och fortsätt med din dag!

Jag rekommenderar att du gör TOD för återhämtning varje dag. Hellre lite varje dag än inget alls, precis som med tandborstning eller fysisk träning. Dessutom är det ju så med träning, att vissa effekter märker du direkt, medan andra tar längre tid att bygga upp. Håll därför gärna på en vecka eller en månad med daglig träning och se vad det ger just dig.

Lycka till!




1. Början på ögonbrynet: Där benet på ditt ögonbryn övergår i näsbenet. 2. Sidan av ögat: På den beniga delen. 3. Under ögat: På benet precis under ögat i linje med pupillen när du tittar rakt fram. 4. Under näsan: Mellan näsan och din överläpp. 5. Under munnen: I hakgropen. 6. Nyckelbensgropen: Under vinkeln formad av ditt nyckelben och bröstbenet. 7. Under armhålan: I linje med en mans bröstvårtor på sidan av kroppen eller där bh-bandet ligger. En handsbredd under armhålan. 8. Tummen 9. Pekfingret 10. Långfingret 11. Ringfingret 12. Lillfingret Alla fingerpunkter ligger på sidan av fingret, strax utanför nagelbädden, på den sida av fingret som vetter in mot kroppen när du håller upp handen med handflatan nedåt. 13. Karatepunkten: På handkanten. 14. Handryggen: Precis bakom och mellan knogarna på ditt ring- och lillfinger. 15. Uppe på hjässan: Ett litet område uppe på toppen av huvudet.

Copyright bild & text Mindful Tapping ® 2015

LINDA MALMKVIST

Certifierad Friskvårdsterapeut med kinesiologi och svensk klassisk massage.

Certifierad Mindful Tapper steg 3

Diplomerad samtalspedagog

 

KONTAKTUPPGIFTER


Adress Centralgatan 17

           365 92 Hovmantorp

Mail info@lindamalmkvist.se

Tel 0708 66 38 48

© LINDA MALMKVIST 2019